, , , , ,

Zardzewiała sztuka ogrodowa

22:49




Powróciłam z Londynu (to był niesamowity wyjazd, pełen zabawnych przypadków...) i pochłonęła mnie praca - w całości. Minął dopiero (albo aż) tydzień a ja jeszcze nie ogarnęłam zaległości w swojej pracy. Moja życiowa karuzela wciąż się rozpędza a ja próbuje nadążyć. Jeszcze nie ochłonęłam po Chelsea Flower Show a tu kolejne wyzwania i zmiany w życiu. 
Dziś postanowiłam nieco zwolnić tempo i nadrobić zaległości na blogu - zanim zapomnę i znowu obietnicy nie dotrzymam. A miało być o rdzy... Znalazłam w swoim archiwum kilka ciekawych inspiracji:


Na elementy wodne:




 


Na ściany i inne formy podziału wnętrza ogrodowego:

 









Na rzeźbę i elementy dekoracyjne:



 








Siedziska i meble ogrodowe




Ogrodzenia



Grille i letnie kuchnie




Jak uzyskać takie efekty? Przepis na rdzę jest prosty: Wystarczy przecierać blachę roztworem z solą (kilkakrotnie dla lepszego efektu) i pozostawić ją na działanie warunków atmosferycznych  - przede wszystkim wilgoci. Po kilku tygodniach blacha powinna pokryć się rdzą i cieszyć oko niezwykłymi barwami.


W architekturze  stosuje się Cor-ten (unikalny stop stali), który  spisuje się doskonale na elewacjach nadając im oryginalny wygląd i nowoczesny charakter. Kompozycja pierwiastków (m.in. chrom, miedź, krzem i fosfor) użytych w procesie produkcji Cor-tenu powoduje, że po wystawieniu stali cortenowskiej na działanie warunków atmosferycznych (deszczu i wiatru) na stali samoczynnie pojawia się powłoka ochronna przypominająca rdzę. Naturalny nalot (patyna)  sprawia, że stop ten nie poddaje się niszczącemu procesowi korozji co sprawia, że konserwacja takich elementów nie musi być często przeprowadzana i nie jest przez to kosztowna.

Architekci mają coraz odważniejsze pomysły:

Wspólny gmach dla kina i teatru w Kwidzynie.
Fot. Joanna Majewska
Wspólny gmach dla kina i teatru w Kwidzynie
Fot. Joanna Majewska

Przyciągająca wzrok Gdańszczan fasada Europejskiego Centrum Solidarnosci
Fot.: FORT Architekci
Oryginalna altana, Chelsea Flower Show
Fot. Joanna Majewska






 O dziwo nowe trendy przeniknęły także do motoryzacji (co za paradoks :) ). Niektórzy kierowcy podkreślają rdzę w swoich autach. Muszę wykorzystać walory swoich 4 kółek :). Pojawiły się nowe style tuningu - Rat i Rost Style. Ponieważ moja wiedza w tym zakresie nie jest zbyt obszerna to nie będę definiowała i próbowała rozróżniać tych stylów (na pewno znawcy tematu mi kiedyś wytłumaczą). Mogę jedynie podzielić się zdjęciami ze zlotów motoryzacyjnych, na których pojawiała się rdza w roli głównej:

VW Mania 2012
Fot. Joanna Majewska
Majówka z BMW, Toruń 2012
Fot. Joanna Majewska

VW Mania 2013
Fot. Joanna Majewska



You Might Also Like

3 komentarze

  1. Polska nie jest daleko za Londynem, jeśli chodzi o ozdoby ogrodowe. Rdza w ogrodach jest coraz popularniejsza również u nas. Bardzo dobrze widać to np. w czasie targów Zieleń to Życie, gdzie na coraz to większej ilości stoisk pojawiają się elementy z rdzą.
    Nie trzeba też czekać, aż nasze ozdoby pokryją się pięknym nalotem. Można kupić gotowe, pordzewione już piękne ozdoby na stronie www.rdzawogrodzie.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę przyznać, że produkty z tej strony robią wrażenie. Trochę późno się pojawiły w ofercie, ale na pewno skorzystam! To odpowiedź na potrzeby projektantów i klientów. Są zjawiskowe. Dzięki za podpowiedź!

      Usuń
  2. Jeśli chodzi o mnie to niestety nie, nie podoba mi się coś takiego i powiem szczerze, że od razu zastosowałabym na tym jakieś zabezpieczenia antykorozyjne. Swoją drogą firma https://metaltech.pl/zabezpieczenia-antykorozyjne takimi rzeczami się zajmuje i ja je polecam.

    OdpowiedzUsuń

O MNIE

Projektant ogrodów, dekorator i grafik w jednym. Ambitna, pedantyczna - lubi ład, porządek i dba o każdy detal, niepoprawna optymistka. Lubi wszystko co kreatywne, twórcze, nieschematyczne i pomysłowe . Szanuje tradycję i bogatą historię ogrodów, jednocześnie śledzi trendy i wprowadza nowatorskie rozwiązania do przestrzeni. Realizuje swoje marzenia w autorskim studiu wraz z innymi pasjonatami architektury krajobrazu, ogrodnictwa i sztuki.

A TO CIEKAWE

RHS Chelsea Flower Show 2015 - fotorelacja

The M&G Garden 2015 The Retreat Jo Thompson Ta niesamowita wizualizacja The M&G Garden najlepiej oddaje ducha tegorocznej wyst...